Alku uudessa maassa on varmasti aina jännittävä, kun kaikki
oli uutta ja outoa. Mies oli sentään jo ehtinyt löytää ruokakaupat ja tiesi
mistä lähteä etsimään pyykkitelinettä jne. Mutta mitä tehdä kun alkaa tehdä
mieli ruisleipää tai kunnollista raejuustoa (paikallinen on suoraan sanottuna pahaa:
vetistä ja tehty rahkaan). Mistä saa perunajauhoja. Entä mistä löytysi lapselle
kurahousut. Tätä varten on onneksi Some. Ihanat suomalaiset naiset/äidit
Englannissa. Mikä vaan mieltä painaa, niin aina saa ASIALLISEN vastauksen. Ei
toisten teilaamista eikä riitoja. Lisäksi Cambridgessä on paljon suomalaisia, joten virtuaalisen yhteisön lisäksi löysimme heti myös paljon uusia ystäviä. Perheellisenä suomalaisia löytyy helposti, kun voit kuulla toisten
puhuvan suomea. Meillä on täällä suomenkielinen muskari sekä oma Suomi –koulu.
Eläköön yhteisöllisyys!
Esikoinen, jonka englannin kielen osaaminen rajoittui
lähinnä sanoihin bunny ja car, aloitti lähes heti muuton jälkeen nurseryssä 15
tuntia viikossa, jonka täällä saavat ilmaiseksi kaikki 3 –vuotta täyttäneet
esikouluna. Tuo 15 tuntia oli todella tarpeellinen pehmeä lasku, joka antoi
esikoiselle mahdollisuuden oppia englantia ja luoda uusia kaverisuhteita, sillä
syyskuussa 2014 meidän silloin 4 –vuotias oli jo pakollisen kouluvelvollisuuden
piirissä. Syyskuussa kieli jo alkoi sujua ja hän on oppinut lukemaan ja
kirjoittamaan ihan samaa tahtia kuin luokkatoverinsakin.
Alkuun olin siis kotona kahden lapsen kanssa, lukuun
ottamatta noita 15 tuntia, jotka esikoinen oli tarhassa. Monessa muussa
suomalaisperheessä on saman ikäisiä lapsia kuin meillä ja näiden perheiden
kanssa me sitten treffailtiin. Lisäksi kävimme muskarissa ja Suomi –koulussa. Esikoiselle
teki hyvää saada välillä leikkiä samaa kieltä puhuvien kanssa ja päästä
ilmaisemaan itseään oikein kunnolla. Tarhassa piti kuitenkin pärjätä vielä
elekielellä ja paljon jäi sanomatta. Esikoinen ilahtui aina kuullessaan suomea ”Äiti, toi puhuu suomea!”. Taaperon refluksi
alkoi helpottaa oikein klassisesti yhden vuoden tienoilla ja parantuneista
unista sai itsekin voimaan alkaa tehdä muutakin kuin toivoa, että tulisi jo
päikkäriaika. Syyskuusta alkaen esikoinen oli koulussa 8.45 -15.15 ja
arkipäivät kuluivat taaperon kanssa arkisissa askareissa, erilaisissa leikkikerhoissa
käydessä, puistossa jne.
Vuoden lopulla alkoi tuntua siltä, että olisi aika jo nähdä
jotain muutakin kuin kotiäidin elämää. Laitoimme taaperolle tarhapaikkahakemuksen
vetämään. Aloitusajankohdaksi syksy 2015, jotta voisin alkaa hakea töitä.
Toisin kuitenkin kävi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti